Strămoşul pianului este psalterionul,
care devine spinetă, virginal, clavicord şi în sfârşit în sec. XVI clavecin.
PIAN – instrument cu coarde, ciocănele şi claviatură. Are
forma unei cutii în interiorul căreia este instalată o placă de fontă pe care sunt intinse
coardele.
Inventatorul pianului este
considerat a fi Bartolomeo Cristofori
din Padova, Italia. Acesta a
construit primele piane in jurul anului 1698. Trei dintre
pianele sale se mai păstrează şi astăzi în muzee din Europa şi SUA (datate după
1700).
Alte surse sustin ca Bartolomeo Cristofori,a inventat acest
minunat si complex instrument în1709.
Spre deosebire
de clavecin şi clavicord, sunetul se produce prin lovirea
coardelor cu nişte ciocănele de lemn îmbrăcate în pâslă, din care cauză este
posibil să se obţină sunete de o durată mai lungă, precum şi de intensităţi
diferite, de la cele mai slabe la cele mai puternice (de aici provine şi
denumirea italiană a instrumentului: pianoforte- tare, încet).
Perfecţionându-se încontinuu (mai ales
în a doua jumâtate a secolului XIX), pianul a eliminat din practica
muzicalătoate celelalte instrumente cu coarde şi claviatură. Pianul conţine
coarde care produc peste 90 de sunete ale scării cromatice şi chiar mai multe.
Scara ascendentă a instrumentului porneşte de la stânga interpretului la
dreapta. Sunetele din registrele grav şi mediu sunt produse de coarde
înfăşurate în sârmă de cupru. Pentru uniformizarea intensităţii, fiecare sunet
din registrul grav este produs de o singură coardă, fiecare sunet din registrul
mediu de două coarde acordate la unison, iar fiecare sunet din registrul acut,
de trei coarde. Fiecare ciocănel(separat pentru fiecare sunet), este pus în
mişcare cu ajutorul unui mecanism special, prin apăsarea tastei respective. În
clipa când tasta se eleiberează nişte amortizoare speciale fac să nu mai sune
coarda.
Pedalele
acţionate cu ajutorul picioarelor permit slăbirea intensităţii sunetului
(pedala stângă), sau prelungirea duratei lui, îmbogăţindu-l todată cu sunete
armonice (pedala dreaptă). Fiind inferior unor alte instrumente în ceea ce
priveşte cantabilitatea, pianul, datorită mecanismului său perfecţionat, oferă
însă executantului posibilităţi variate în domeniul facturii armonice şi polifonice
în general, asemănându-se în această privinţă cu orchestra.
Are o întinderede peste şapte octave, de la La2 la
la4 (la din subcontraoctavă – la
din octava a patra) şi mai sus, iar unele instrumente până la Fa 2
(fa din subcontraoctavă).
Datorită tuturor acestor calităţi, pianul a devenit un instrument
universal: solistic, de ansamblu, uneori de orchestră, precum şi de casă ,
didactic, auxiliar etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu